Headerbild

Kategorier

Tidemand och Solberg redo för Mexico

2020-03-12 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

VM-serien i rally tar klivet från de milda vintervägarna i Värmland till betydligt mer damiga vägar i Mexico när den tredje deltävlingen startar nu till helgen. Två svenskar finns på plats för att försvara de blågula färgerna.

Säsongspremiären på hemmaplan gav inte bara en pallplats utan också mersmak för Pontus Tidemand som i år tagit klivet från några inhopp i WRC till körning i WRC2, klassen han vann 2017. Nu är han kartläsaren Patrik Barth på plats i Mexiko för att återigen göra upp om de åtråvärda placeringarna i klassen tillsammans med teamet Toksport WRT.


Den färgglada inramningen och de vackra vyerna gör utan tvekan Mexikos VM-rally till en av årets mest uppskattade tävlingar. Men vid sidan av det visuella väntar en utmaning som är krävande för såväl förare som bilar. De höga höjderna, mer än 2700 meter över havet, i kombination med temperaturer uppemot 30 grader ställer höga krav när det gäller uthållighet och material.

Rally Mexico är säsongens första grustävling och totalt omfattar eventet 24 tuffa specialsträckor. Basen är belägen i staden Leon i området Guanajuato, som finns med på UNESCOs världsarvslista, och helgen inleds med två färgsprakande publiksträckor som varje år lockar ut stora folkmassor på Guanajuatos gator. Därefter väntar tre fullspäckade dagar med klassisk mexikansk rallyaction där de påfrestande långa grusvägarna mixas med intensiva och publikvänliga sträckor - bland annat körs en sträcka som inte ens är en kilometer lång, vilket gör det till den kortaste sträckan i rally-VM:s historia. 

Det här blir Pontus tredje Rally Mexico och han kommer till start med goda minnen från tidigare år – i bagaget finns två tidigare segrar i WRC 2-klassen från 2017 och 2018.

- Jag är ett stort fan av Rally Mexico, säger Pontus. Det är en rolig tävling med mycket, och framförallt glada och entusiastiska, åskådare som triggar upp stämningen. Vägarna är häftiga och jag gillar upplägget med varierade sträckor och utmaningen i hur man får ut det bästa ur bilen på så hög höjd säger Pontus och fortsätter.

- Bilen funkar lika bra som sist, precis som vårt teamwork både i och utanför bilen. Vi trivdes otroligt bra med Toksport i Sverige så det känns som vi har ännu en grym helg framför oss.  Även om vi bara har haft en liten testdag nu, så är vi redo att ge oss ut och fighta. Vi siktar som vanligt högt och ska göra allt för att få till ett lyckat resultat, avslutar Tidemand.




Ett halvt decennium efter att Petter Solberg körde hem en populär VM-triumf i Mexiko kommer nu sonen Oliver Solberg att skriva sin egen historia i Guanajuato nästa vecka.

Tillbaka i den familjeägda Volkswagen Polo GTI R5 har 18-åringen lyssnat noga på sin fars råd. Även om bilarna, utrustningen och förarnas namn har ändrats sedan 2005, förblir utmaningarna i ett av rally-VM mest svårkörda tävling desamma.

- Precis som Monte-Carlo var i början av säsongen är Rally Mexico en unik utmaning. I Monaco är snö, is och ständigt föränderligt underlag det svåraste. I Mexiko finns vägar på över 2000 meters höjd, vilket ger mindre motorprestanda i den tunn luft, och själva vägarna är fulla av stenar, vassa kanter och faror, säger Oliver Solberg.

- Pappa har rekommenderat ett lite annorlunda sätt att köra. När man kan tappa upp till 25 procent av motoreffekten på grund av höjden måste man vara mer exakt i svängarna. Om du får problem i en sväng är det inte säkert att motorn har tillräckligt med kraft för att få bilen på rätt köl igen.

- Hur vägarna förändras är också en viktig faktor. Andra rundan på vissa vägar kan erbjuda extremt hårda förhållanden. Man måste vara på sin vakt efter stora stenar utgrävda av bilarna framför. Vi behöver all erfarenhet vi kan få, och det är oerhört viktigt att vi passerar mållinjen på söndagen. Det är mitt övergripande mål, säger 18-åringen.

- Jag har aldrig genomfört ett sådant rally tidigare. (Kartläsare) Aaron Johnston och jag måste arbeta extra noggrant med noterna för att helt lita på dem under hela rallyt. Att hålla sig borta från problem är den säkraste vägen till ett bra resultat.

Det kommer att vara Oliver Solbergs första rally på den sydamerikanska kontinenten, och förväntningarna är höga - särskilt för de mexikanska fansen.


- Jag hoppas att de mexikanska fansen fortfarande kommer ihåg Solberg-namnet och ger mig lite stöd på vägen.


Mer information om Rally-VM på, https://www.wrc.com/